Fariba Rhmaty

Fariba is bestuursvoorzitter en medeoprichter van de GGZ-instelling Coöperatie Expertisecentrum Transculturele Therapie U.A. Ze is hoofdopleider, supervisor en leertherapeut, leer-supervisor bij de Nederlandse Vereniging Voor Relatie- en Gezinstherapie (NVRG). Gespecialiseerd in trauma behandeling.

Van haar hand verschenen diverse artikelen over het werken met migranten en vluchtelingen en het boek “Traumaverwerking met vluchtelingen “(2011, van Gorcum Assen)
Zij is werkzaam als transcultureel psychotherapeut, relatie –gezinstherapeut en werkt al 30 jaar met gezinnen vanuit verschillende culturele achtergrond en vluchtelingen.
Daarnaast houdt zij zich via opleidingen en trainingen intensief bezig met het transculturele vraagstukken en transculturele psychiatrie.
Later als transculturele systeemtherapeut ontwikkelde ze haar Transitie Behandelmodel (TBM) als route voor verwerking, stabilisatie en re-integratie van cliënten.

 

Culturele achtergrond 

Fariba Rhmaty is dochter van een Khan uit Azerbeidzjan,Iran
Zij is geboren op 29 april 1960  in de Iraanse provincie Azarbaijan en grootgebracht in Teheran. Wat voor een tweetalige opvoeding heeft gezorgd: Perzisch en Azari (Azerbaijan).

In de Iraanse provincie Azerbeidzjan geboren worden en in Teheran te zijn grootgebracht, betekent een tweetalige opvoeding: Perzisch en Azari (Azerbeidzjan). Azerbeidzjan is een prachtig berggebied nabij de Kaspische zee. De afkomst van mijn ouders en grootouders heeft een stempel gedrukt op mijn jeugd.

 

Opleiding

Na de middelbare school, in een periode waarin de Universiteit van Teheran een ontmoetingsplaats was voor politieke intellectuelen, koos ik voor een studie Informatica. Het klimaat in Teheran sloeg snel om dus moest ik in 1980 vluchten naar Turkije waar ik aan de universiteit van Istanbul, Turkse taal en literatuur studeerde. In een poging mij te verenigen met mijn familie in Amerika stapte ik in maart 1984 op het vliegtuig naar Amerika, maar ik kwam niet verder dan Amsterdam, waar ik moest blijven.

Na het leren van de taal en een oppervlakkige kennismaking met de nieuwe normen en waarden stond ik voor een grote keus:’Wat wil/kan ik worden’. Ik koos na een lange tijd van twijfel, psychologie op de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ik bleef hopen op terugkeer naar Iran en naar mijn familie, maar werd met de harde realiteit geconfronteerd. Vanuit mijn betrokkenheid met mijn oorspronkelijke landgenoten hier in Nederland, heb ik vervolgens mijn prioriteiten gelegd bij concrete hulpverlening en steun. later ontwikkelde ik mij als Transculturele psychotherapeut, relatie- en gezinstherapeut, gespecialiseerd in de behandeling van getraumatiseerde vluchtelingen. Sinds 2007 ben ik erkende opleider, supervisor, leertherapeut en sinds 2019 erkende leer-supervisor bij NVRG.

Werkervaring

In 1988 startte ik mijn werkzaamheden bij het vluchtelingenwerk Amsterdam, vervolgens was ik medeoprichter en begeleider bij Agogisch centrum voor Islamitische weggelopen meiden (Darha). In de jaren negentig heb ik me vooral bezig gehouden met het ontwikkelen van groepsactiviteiten voor Turkse en Marokkaanse vrouwen. Ik volgde allerlei trainingen over migrantenhulpverlening en transculturele psychiatrie en uiteindelijk de systeemtherapie opleiding.

Vanaf 1999 tot maart 2014 werkt ik als transculturele psychotherapeut, relatie- en gezinstherapeut en trainer interculturele communicatie bij PuntP (GGZ Amsterdam).Belangrijkste aandachtspunt daarin was de jeugdhulpverlening en interculturalisatie en trauma behandeling. Ik ben sinds 2004 lid van het Collectieve Transculturele Therapeuten Amsterdam en docent Systeemtherapie bij de RINO Noord-Holland.

Sinds 2006 heb ik mijn eigen praktijk waar ik individuen, echtparen (bi-culturele) en gezinnen behandel. Ik ben gespecialiseerd in trauma behandeling vooral met vluchtelingen en behandeling van kinderen en jongeren. Sinds 2014 is mijn praktijk uitgebreid en een erkende GGZ instelling geworden “Coöperatie Expertisecentrum Transculturele Therapie U.A.”

Opgevoed in twee talen leerde ik als kind al hoe taal en cultuur verweven zijn. Ik wissel in mijn werk dagelijks van Nederlands, naar Turks, naar Perzisch, naar Engels en weer naar de Nederlandse taal. Ik ervaar aan den lijve, hoe het Nederlands o.a. mijn zakelijke kwaliteiten op de voorgrond plaatst en hoe mijn vrouwelijke kwaliteiten op de voorgrond treden als ik Perzisch spreek. Wanneer ik psycho-educatie in het Turks geef, voel ik me weer verweven met de Turkse cultuur. Wisselen van perspectief is meer dan anders kijken (Rhmaty, 2007).

Bestuurlijke ervaringen

Op bestuurlijk niveau was ik (van 1986 tot 1995) actief in verschillende zelforganisaties m.n. als voorzitter Iranese vluchtelingen comité en Iranese vrouwen in ballingschap. Ik was in 2003 bestuurslid van Vluchtelingwerk Amsterdam. Vanaf 2006 tot 2011 was ik ook voorzitter van de Interculturalisatie commissie van de jeugd GGZ Amsterdam (Sigra).Sinds 2008 ben ik bestuurslid van het Collectief Transculturele Therapeuten in Amsterdam.

 

 

Onderwijs

Ik geef sinds 1999 training over interculturele communicatie en het werken met migranten en vluchtelingen bij de verschillende GGZ instellingen. Sinds 2006 werk ik als hoofdopleider/docent bij het Marjon Arends instituut voor post-HBO en 2 post-Master opleidingen. Daarnaast geef ik les bij RINO Noord-Holland en Rinogroep Utrecht over de transculturele psychiatrie en systeemtherapie voor GZ en KP opleidingen.

Ik geeft regelmatig workshops en trainingen over het werken met migrant- en vluchtelingen cliënten en mijn eigen methodiek Transitie behandelmodel.